SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI SK SERI SEKAWAN DESA.............WELCOME TO SK SERI SEKAWAN DESA OFFICIAL BLOG


Ahad, 16 Ogos 2009

PENGENALAN

Sekolah Kebangsaan Seri Sekawan Desa terletak 14 kilometer dari Bandar Batu Pahat. Pada tahun 1948, penduduk-penduduk Kampung Parit Besar, Parit Samak, Parit Bengkok dan Parit Haji Moin 2 telah bersetuju untuk membina sebuah sekolah khusus bagi anak-anak yang tinggal di kampung-kampung tersebut.

Setelah persetujuan dicapai,dalam satu mesyuarat di antara penduduk kampong dengan pihak Pejabat Pelajaran Batu Pahat, sebuah sekolah mula didirikan secara gotong royong. Wang sumbangan yang diperolehi hasil derma sebuah rumah lama di Kampung Parit Bengkok, Bagan. Kayu-kayu rumah tersebut digunakan dalam pembinaannya. Atap daun rumbia sebagai bumbungnya juga hadiah orang ramai. Sekolah asal tersebut terletak di atas tapak tanah Tuan Haji Noor bin Haji Abdul Rashid di Kampung Parit Samak, Bagan, Batu Pahat. Sekolah tersebut berjaya disiapkan dalam tempoh kurang lebih tiga bulan.

Pada tahun 1970, atas inisiatif penduduk tempatan, kerajaan telah mendirikan sebuah bangunan baru yang terdiri daripada pejabat am/ guru besar, sebuah bilik guru, enam buah bilik darjah, kantin, tandas dan sebuah padang permainan. Pada asalnya, bangunan sekolah ini terdiri dari 2 bilik darjah. Tenaga pengajarnya terdiri dari 2 orang guru. Perasmian bangunan dan kelengkapan baru ini telah dirasmikan oleh YAB Tan Sri Othman b. Saat, Menteri Besar Johor pada 14 Julai 1977.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan